Vesilentokoneen ulkopuolinen tarkastus on vaikeampaa kuin vastaavan maalentokoneen. Laiturissa ollessaan toinen siipi on veden päällä ja sen tarkastaminen edellyttää koneen kääntämistä laiturissa. Samoin kaikkien tarvikkeiden ja tavaroiden päätyminen veteen on mahdollista. Laiturilla kannattaa muistaa laittaa taskun vetoketjut kiinni ja muutenkin olla tarvikkeiden kanssa huolellinen.
Oma kokemus on osoittanut, että ulkopuolinen tarkastus kannattaa tehdä kahdessa vaiheessa: 1) nestetarkastus ja 2) ulkopuolinen tarkastus.
Nestetarkastuksessa tarvitaan välineistöä, jotka usein sijaitsevat kellukkeissa olevissa rahtitiloissa. Kun bensat ja öljyt on lisätty, vesibensat tarkastettu ja kellukkeet tyhjennetty, voi koneeseen pakata tarvikkeet ja muut tarkastukset ovat helpompia ja turvallisempia tehdä. Nestetarkastukseen kuuluu:
* bensan määrän tarkistus ja tarvittaessa lisääminen
* bensanäytteiden otto
* öljyn määrän tarkistus ja tarvittaessa lisääminen
* kellukkeiden tyhjennys
Normaalin ulkopuolisen tarkastuksen lisäksi vesilentokoneessa on muutamia poikkeamia maalentokoneeseen nähden. Kellukkeet tulee ennen lentoa tyhjentää pumpulla vedestä. Kellukkeet koostuvat useasta osastoidusta osiosta, joista jokaiseen on oma tyhjennysputki. Vettä kertyy kellukkeeseen kondensoitumalla, kellukkeiden päällä olevien luukkujen kautta sekä löystyneistä niiteistä. Etenkin sateen jälkeen kellukkeissa on usein vettä. Samoin rullatessa kellukkeen yli huuhtoutuva vesi pääsee luukuista kellukkeeseen. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jokaisen osaston osalta noin puoli litraa vettä on vielä normaalissa rajoissa.
Tyhjentämisessä oikea tekniikka on tärkeää. Ensin pumpataan vesi pois ja kun pumppu nostetaan tyhjennysreijästä pois, niin siitä kuuluu ‘huokaava’ ääni, kun se on tyhjä. Jos jostain osastosta ei tule lainkaan vettä, on syytä arvioida onko tyhjennysputki päässyt irtoamaan. Tämä on mahdollisesti vaarallinen tilanne: pumppaamalla ei tule vettä, mutta kellukkeessa voi olla kuitenkin kymmeniä litroja vettä. Runsas vesimäärä viittaa reikään kellukkeessa ja se on ennen seuraavaa lentoa tarkastastettava.
Kellukkeista tarkastetaan rikin kiinnitys sekä vesiperäsimet. Kellukkeiden etuosassa olevat lamellit tulee olla melko tiukat (soivat, kun niitä napsauttaa). Vesiperäsimien liike tulee myös tarkistaa laskemalla vesiperäsimet alas ja uudestaan ylös. Ennen käynnistystä vesiperäsimien tulee olla alhaalla.
Vesistössä olevien vieraslajien leviämisen ehkäsemiseksi kaikki kasvillisuus tulee poistaa ennen käynnistystä. Kellukkeiden tulee olla kasvustosta puhtaat lennettäessä.
Vesilentäjän koodiin kuuluu olla huolellinen ja vastuullinen ympäristön suhteen. Tankatessa tai vesibensanäytteitä ottaessa tai öljyä lisätessä vesistöön ei päästetä mitään. Vesilentokoneen varusteisiin kuuluu vesibensapullo tmv., johon kerätään kaikki näytteet.